Kepada anda yang berminat untuk berkongsi resepi masakan anda di blog ini, saya alu-alukan perkongsian anda. Sila hubungi saya di dalam komen dan saya akan jadikan anda sebagai penulis resepi di blog ini....

Minggu, 20 Maret 2011

RESEPI TOMYAM POK TEK

BAHAN BAHAN
untuk 5 orang
  • Untuk 5 orang makan
  • Ketam 2 ekor
  • Udang 20 ekor - buang kulit dah belah tgh bahagian dlm
  • Sotong 5 ekor - belah 2 dah hiris pangkah sikit supaya bergulung cantik
  • Jagung muda
  • Kobis bunga
  • Lobak merah
  • Tomato
  • Bawang besar 3 biji - hiris
  • Bawang putih 3 biji - ketuk pecah
  • Halia 1/2 inci - ketuk pecah
  • Lengkuas 1/2 inci - ketuk pecah
  • Serai 3 batang - titik
  • Daun limau purut 4 helai
  • Asam keping 2 helai
  • Limau nipis
  • Cili padi 10 biji
  • Paste tomyam 4 sudu
  • Tomato puri 4 sudu
  • Daun ketumbar - untuk ditabur
  • Garam secukup rasa 
CARA MEMBUATNYA
Didihkan air di atas periuk. Masukkan paste tomyam & tomato puri. Gaul sebati dan terus masukkan bawang, halia, asam keping, lengkuas, cili pagi & serai. Terus ejas rasa - Masam/masin & pedasnya. Agak-agak puashati baru masukkan ketam, udang & sotong. Kemudian daun limau purut, tomato, lobak merah, bunga kobis & jagung muda. Sambil2 tu rasa lagi kuah tak tambah lagi apa yg patut sampai sedap. Bila sayur pun dah masak matikan api.

Dah siap sendukkan ke mangkuk hidang dan taburkan daun ketumbar yg telah dihiris tak lupa picit sikit limau nipis utk patinya

TIPS: Tujuan 'siap'kan kuah dulu untuk mengelakkan bahan2 basah overcooked.
Tomato puri - untuk nampak lebih merah dan cantik serta masam
Lengkuas/daun ketumbar - Resepi orang Thai
kalau nak pekat lagi kuah ada yg letak santan/susu cair sedikit. Try la ye

9 komentar:

  1. yummy, tom yam is my fav esp with plenty of chilli padi inside.

    BalasHapus
  2. Tak nampak perbezaan antara tomyam biasa dengan pok tek

    BalasHapus
  3. 1st time makan poktek ini mase kat Perlis...
    mula2 xtahu POKTEK 2 ape ...
    rupa2 nya tomyam ...
    huhuuu
    tapi poktek nie mmg sedapppp sangat2 ...
    rasa macam nak makan lagi jew ...
    time kaseh untuk resepi nie ..

    BalasHapus
  4. hehe..arini pun myra masak tomyam :p

    BalasHapus
  5. Assalamualaikum...

    tumpang ambil resepi

    BalasHapus
  6. maizatuldayana18 Oktober 2013 11.59

    Mmm yummy

    BalasHapus

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...