Kepada anda yang berminat untuk berkongsi resepi masakan anda di blog ini, saya alu-alukan perkongsian anda. Sila hubungi saya di dalam komen dan saya akan jadikan anda sebagai penulis resepi di blog ini....

Minggu, 13 Maret 2011

RESEPI MASAK ASAM PEDAS MELAKA

Disebab kan aku dah tinggal di Melaka, so tuk post pertama ni aku nak kongsi dengan korang semua resepi asam pedas melaka yang terkenal tu..resepi ni aku dapat daripada mak mertua aku k..

orait... ini adalah bahan bahan yang diperlukan :

ikan parang/kembung/pari kalo nak pakai ikan lain pon boleh jugak


  • 7/8 ulas bawang merah




  • 2 ulas bawang putih




  • 1 inci persegi belacan




  • 1 inci kunyit hidup (boleh juga gunakan kunyit serbuk)




  • 1 cawan air asam jawa




  • cili yang telah dikisar (dapat yang digiling lebih sedap)




  • 2 sudu besar kerisik(kelapa goreng)




  • sedikit halba




  • 1 inci sedikit halia




  • Air secukupnya




  • garam secukup rasa




  • asam jawa.




  • daun kesom




  • Cara memasak:
    • Kunyit hidup dan bawang putih dimesin lumat. Kemudian masukkan bwg merah ...mesin separuh lumat...masukkan belacan pastu mesin jugak.
    • Panaskan periuk dan minyak untuk menumis.
    • Setelah minyak panas masukkan halba (lebih kurang 4/5 biji)tak boleh banyak nanti pahit.halba untuk naik bau wanginya.
    • Masukkan bawang merah,putih,belacan,kunyit,yang telah ditumbuk tadi.kacau.
    • Masukkan cili yang telah diblander(7/8 sudu besar-tengoklah pekat ke cair cili mesin tu)kkacau sebati masukkan kerisik. 
    • Tumiskan dengan api sederhana sehingga garing (macam buat sambal)atau cili berubah warna sedikit merah hitam.
    • Setelah garing masukkan air asam jawa.tambah air biasa tengoklah nak kuahnya banyak mana /sesuai ngan ikan.
    • Kacau biar bahan tumis tadi sebati ngan kuah.
    • Masukkan daun kesom.ni untuk wangi dan rasa sedap..sikit je..
    • Masukkan ikan.kemudian masukkan halia yang telah ditumbuk sedikit(usah ditumbuk lumat)atau dihiris halus.
    • Didihkan kuah...masukkan garam ikut sedap anda
    Ok dah pon masak..

    Nota kaki : untuk rasa masak asam yang sebenar benar melaka pastikan masak dengan ikan parang dulu k.

    Tidak ada komentar:

    Poskan Komentar

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...